خانه / آسیاب خوراک دام طیور آبزیان / معرفی انواع آسیاب خوراک دام و ویژگی های آنها
انواع آسیاب خوراک دام

معرفی انواع آسیاب خوراک دام و ویژگی های آنها

یکی از ضروری ترین تجهیزات برای تهیه خوراک دام ها، دستگاه آسیاب خوراک می باشد. در این مقاله برآنیم تا انواع آسیاب خوراک دام و کارایی های انها را معرفی کنیم. فرایند تبدیل مواد خام اولیه به خوراک دام نهایی، نیاز مند خط تولید مخصوص به خود می باشد. یکی از دستگاه های اصلی این فرایند، آسیاب خوراک دام خواهد بود. مراکز دامپروری مختلف بسته به میزان نیاز شان و ابعاد کسب و کار خود، نیازمند نوع خاصی از این دستگاه می باشند.

تعریف آسیاب دامداری

آسیاب خوراک دام به دستگاهی اطلاق می شود که به هدف خرد کردن و پودر کردن دانه ها و علوفه ها بکار گرفته می شود. مواد اولیه ای مانند علوفه ها قبل از ورود به آسیاب، توسط دستگاه چاپر تکه تکه شده و سپس وارد مخزن آسیاب می شوند. در هر دو صنعت دام و طیور، وجود مواد مغزدار در جیره غذایی ضروری می باشد. از این رو هم در صنعت دامپروری و هم در صنعت طیور، نیاز به دستگاه آسیاب خوراک ملموس می باشد. این محصول در ظرفیت های مختلف و با گنجایش ها متنوع تولید و عرضه می گردد. آسیاب های مختلف از نظر ظرفیت، بازدهی و آپشن های اضافی با یکدیگر فرق دارند. قیمت فروش آسیاب خوراک دام هم به همین دلیل متفاوت است.

انواع آسیاب های خوراک دام و طیور

نوع طراحی و ویژگی های آسیاب به عوامل مختلفی وابسته است. برای مثال، اغلب غلات(نظیر ذرت و سبوس گندم و جو) دارای بافت پروتئینی نرمی می باشند. در نتیجه تبدیل آنها به بلغورشان کافی خواهد بود. از طرف دیگر برای پلت کردن علوفه ها، لازم است تا آنها را پودر کرده و سپس وارد پلت ساز کنیم. مهم تر از همه میزان وعده های خوراکی روزانه لازم که تعیین کننده مقدار خوراک مصرفی می باشد، نوع دستگاه آسیاب میکسر را تعیین می کند. در ادامه دو نوع اصلی در میان انواع آسیاب خوراک دام را بررسی می کنیم:

آسیاب های چکشی

این آسیاب برای شکستن دانه ها بکار برده می شود. آسیاب های چکشی با وارد کردن ضربات متوالی به مواد اولیه در دو حالت سرعت کم و زیاد، مواد را به تکه های بیشتری تقسیم می کنند. در اغلب این سیستم ها، سرعت بالا معادل 7000 متر در دقیقه و سرعت پایین معادل 4880 متر در دقیقه است. ناگفته نماند که اندازه ذرات به طرح و اندازه چکش ها، نوع توری و اندازه حفره های آن بستگی دارد.

مزایا آسیاب چکشی

  • – توانایی اسیاب کردن طیف وسیعی از انواع از مواد اولیه
  • – بهتر آسیاب کردن موادی که فیبر بالایی دارند
  • – سیستم آنها نسبتا ساده است و کار کردن با آنها پیچیده نیست.
  • – هزینه سرویس کردن این نوع آسیاب ها نسبت انواع آسیاب خوراک دام پایین تر است.
  • – هزینه خرید و راه اندازی اولیه آنها نیز پایین تر می باشد.

معایب آسیاب های چکشی

  • – تولید حرارت نامناسبی دارند.
  • – میزان مصرف انرژی در آنها نسبتا بالاست.

اجزا تشکیل دهنده آسیاب غلتکی

در ادامه به بررسی اجزای اصلی تشکیل دهنده آسیاب ها می پردازیم:

  • – چکش ها: اصلی ترین قطعه در آسیاب های چکشی می باشد. چکش ها به دلیل تماس مستقیم با مواد اولیه و متحرک بودنشان، نسبت به دیگر قطعات سرعت استهلاک بیشتری دارند. از دیگر سوی نوع چکش، اندازه ان و تعدادشان، اصلی ترین فاکتور در تعیین کیفیت مواد آسیاب شده می باشد.
  • – توری: کارایی توری در آسیاب ها، کنترل اندازه قطعات میباشد. توری ها نیز پس از مدتی نیاز به تعویض دارند.

آسیاب غلتکی

یک نوع از انواع آسیاب خوراک دام، آسیاب غلتکی است که به دلیل نوع طراحی اش، کارایی های متعددی دارد. سه کارایی رایج این نوع آسیاب پهن و صاف کردن مواد(اصطلاحا ورقه ای کردن مواد)، خردکردن خوراک و آسیاب کردن مواد می باشد.

مزایا آسیاب غلتکی

  • – از نطر مصرف انرژی بسیار بهینه اند.
  • – مواد را تا حد زیادی یکنواخت آسیاب می کنند.
  • – گرد و غبار، حرارت و آلودگی کمتری تولید می کند.

معایب آسیاب غلتکی

  • – توانایی کافی برای آسیاب مواد با فیبر بالا را ندارند. می توان گفت که آسیاب خوراک دام وطیور غلتکی مواد محدود تری را با کیفیت بالاتری آسیاب میکند.
  • – مواد را مستطیل گونه می کنند.
  • – هزینه اولیه خرید و راه اندازی بالاتری دارند.
  • – هزینه سرویس کردن و نگهداری بالاتری دارند.

اجزا تشکیل دهنده آسیاب غلتکی

آسیاب های غلتکی به طور معمول از غلطک ورودی، غلتک های آسیاب کننده، موتور و دستگاه تنظیم کننده تشکیل می شود. غلتک های آسیاب این غلتک ها به صورت جفت شده اند و در خلاف جهت یکدیگر حرکت می کنند. به علاوه غلتک پایینی با سرعت کمتری نسبت به بالایی میچرخد. یاتاقان های غلتک پایینی متحرک و قابل تنظیم می باشد.

جمع بندی

شرکت صنعتی صدرا پلت با داشتن سالها فعالیت در تولید انواع آسیاب خوراک دام به صورت سفارشی، بخش قابل توجهی از نیاز مراکز پرورش دام و طیور به این دستگاه را مرتفع ساخته است. توصیه می شود برای اشنایی دقیق تر با انواع آسیاب و قیمت آن با مشاورین ما در ارتباط باشید.

امتیازدهی به این مطلب
امتیاز شما به این مطلب چند است؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آسیاب صنعتی بزرگ (صادراتی)

از آسیاب صنعتی بزرگ در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *