خانه / آسیاب خوراک دام طیور آبزیان / بهترین آسیاب برقی خوراک دام و انواع آن
آسیاب برقی خوراک دام

بهترین آسیاب برقی خوراک دام و انواع آن

اگر با آسیاب برقی خوراک دام، کارایی ها و انواع آن اطلاعات دقیق ندارید، توصیه می شود تمامی این مقاله منسجم را مطالعه کنید. بشر همواره به دنبال آن بوده تا با استفاده از بکارگیری ماشین های مختلف مشکلات خود را بر طرف سازد. آسیاب ها از گذشته به شکل های متنوعی، مورد استفاده می گرفته اند. با گذر زمان نوع آسیاب ها و سیستم آنها پیشرفت کرد، برای مثال در گذشته از نیروی انسانی و یا حیوانات برای تامین انرژی آسیاب ها استفاده می شد اما امروزه از نیروی الکتریسیته استفاده می شود. امروزه، برای هر صنعت آسیاب های مخصوص به آن طراحی و تولید می گردد. آسیاب های خوراک دام نیز با توجه به نیاز ها و ساختار موادی که در جیره حیوانات پرورشی قرار می گیرند، طراحی و تولید می شوند.

تعریف آسیاب برقی خوراک دام

به مجموعه دستگاه هایی که به منظور پودر کردن و خرد کردن علوفه ها و دانه ها مورد استفاده قرار میگیرد، دستگاه آسیاب برقی خوراک گویند. با توجه به اینکه در صنعت های دام و طیور ضروری است تا از مواد مغزدار استفاده کنیم، نیاز به آسیاب های خوراک در امر تولید خوراک وجود دارد. به علاوه در صنعت کشاورزی و شیلات به اهداف گوناگونی از آسیاب ها استفاده می شود. برخی مواد مانند علوفه ها، می بایست قبل از ورود به مخزن آسیاب توسط دستگاه های علوفه خردکن چندکاره، تکه تکه شوند. پس اگر می خواهید با استفاده از دستگاه آسیاب خوراک دام علوفه ها را خرد و پودر کنید، علاوه بر قیمت دستگاه آسیاب به قیمت علوفه خرد کن همه کاره نیز باید توجه داشته باشید. دستگاه آسیاب خوراک دام در انواع مختلف و با ظرفیت ها و آپشن های گوناگون تولید می شوند.

عوامل تعیین کننده قیمت آسیاب خوراک دام

عوامل مختلفی بر روی قیمت آسیاب های خوراک دام  موثر می باشد. در ادامه به بررسی مهم ترین فاکتور های تعین کننده قیمت آسیاب های خوراک دام خواهیم پرداخت:

انواع آسیاب برقی خوراک دام

در عرصه صنعت دامداری، با توجه به شرایط مختلف و نیاز های گوناگون دامداران دو نوع دستگاه آسیاب طراحی شده است. قیمت فروش آسیاب خوراک دام، به نوع آن بستگی دارد. در ادامه به معرفی اجمالی و بررسی نقاط ضعف و قوت هر یک می پردازیم:

دستگاه آسیاب غلتکی

آسیاب های غلتکی به شیوه ای طراحی شده اند که کارایی های متعددی دارند. این نوع آسیاب ها برای شکستن و آسیاب کردن دانه های فیبری بسیار مناسب اند. سه مورد از توانایی های رایج این نوع آسیاب ها خردکردن خوراک، پهن کردن خوراک ها و صاف کردن خوراک ها می باشد. گفتنی است که در آسیاب های غلتکی، هر یک از جفت غلتک ها، با سرعت های متفاوتی دوران میکنند، اینگونه می توان تمامی مواد فیبری را به خوبی آسیاب کرد. معمولا برای آسیاب کردن هر نوع غلات، از یک جفت غلتک استفاده می شود، بطوریکه می توان با آسیاب برقی خوراک دام غلتکی که سه جفت غلتک دارد، خوراک های مختلف را آسیاب کرد.

مزایا آسیاب غلتکی

از مهم ترین مزایا آسیاب های غلتکی می توان به آسیاب بسیار یک دست و یکنواخت مواد اشاره کرد. به علاوه این نوع آسیاب ها مصرف انرژی بهینه ای دارند. این نوع آسیاب، در حین کارکردن سر و صدا و گرد و خاک پایین تری نسبت به انواع دیگر آسیاب ها ایجاد میکند.

معایب آسیاب غلتکی

هر چند این نوع آسیاب ها به دلیل مکانیزم خاص خود می توانند انواع مختلفی از مواد مختلف را آسیاب کنند اما در آسیاب کردن موادی که فیبر بالایی دارند، نتیجه مطلوبی نمی دهند. از معایب استفاده از غلتک ها، مستطیل شکل کردن مواد خروجی است. به علاوه هزینه های نگهداری و سرویس کردن آسیاب برقی خوراک دام غلتکی بالا می باشد.

دستگاه آسیاب چکشی

در آسیاب های چکشی از چکش ها بجای جفت غلتک ها استفاده می شود. در آسیاب های چکشی با وارد کردن ضربه های پشت سرهم به مواد، آنها را می شکند. برای آسیاب کردن دانه های روغنی و موادی که فیبر و پروتئین بالایی دارند، آسیاب برقی خوراک دام چکشی توصیه می شود.

مزایا آسیاب چکشی

برجسته ترین مزیت آسیاب های چکشی، توانایی بالا آنها در آسیاب کردن مواد سرشار از فیبر و پروتئین می باشد. موادی از قبیل دانه های روغنی و پوسته دانه های مواد خوراکی توسط این نوع آسیاب ها به خوبی و باکیفیت مطلوبی آسیاب می شوند. این نوع آسیاب ها از طراحی ساده تری نسبت به آسیاب های غلتکی برخوردارند. ساده تر بودن سیستم آسیاب های چکشی با عث می شود تا هزینه های نگهداری و سرویس کردن آن ها کاهش یابد.

معایب آسیاب چکشی

یکی از معایب استفاده از چکش ها برای آسیاب برقی خوراک دام تولید سر و صدا و گرد و غبار نسبتا زیاد است. به علاوه این نوع آسیاب ها نمی توانند به اندازه آسیاب های غلطکی مواد را یکنواخت آسیاب کنند. در نظر داشته باشید که آسیاب های چکشی گرچه ارزان تر اند اما مصرف انرژی بیشتری دارند.

جمع بندی

خرید و بهره گیری از آسیاب برقی خوراک دام به امری ضروری برای خوراک دام مبدل گشته است. از دیگر سوی بازار های مختلفی عرضه کننده این دستگاه می باشند. در نتیجه توصیه می شود تا آشنایی های لازم در رابطه با آسیاب ها و آپشن های آنها و البته فروشندگان معتبر در این زمینه را دریابید، سپس اقدام به خرید کنید.

امتیازدهی به این مطلب
امتیاز شما به این مطلب چند است؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آسیاب صنعتی بزرگ (صادراتی)

از آسیاب صنعتی بزرگ در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *