خانه / آسیاب خوراک دام طیور آبزیان / قیمت دستگاه آسیاب دان مرغ
قیمت دستگاه آسیاب دان مرغ

قیمت دستگاه آسیاب دان مرغ

در این مقاله به موضوع قیمت دستگاه آسیاب دان مرغ و دیگر جنبه های مهم در رابطه با این دستگاه خواهیم پرداخت. مکانیزم اولیه آسیاب ها از گذشته های بسیار دور توسط بشر مورد استفاده قرار می گرفت. با سپری شدن زمان و رخ دادن انقلاب های صنعتی آسیاب ها تا حد زیادی پیشرفته شدند. امروزه متناسب با نیاز های هر صنعت، آسیاب هایی مخصوص طراحی و عرضه میگردد. آسیاب های دان مرغ نیز با توجه به نیاز های این حیوان و ساختار موادی که در جیره آن قرار می گیرد، طراحی و تولید می شود.

تعریف دستگاه آسیاب دام مرغ

به مجموعه دستگاه هایی که به هدف پودر کردن و خرد کردن دان مرغ مورد استفاده قرار میگیرد، دستگاه آسیاب دان مرغ می گویند. برای تهیه خوراک فراوری شده برای مرغ ها، به دان پودر شده مرغ نیاز است. در نتیجه استفاده از دستگاه آسیاب دان مرغ به امری ضروری مبدل گشته است. به علاوه مناسب بودن قیمت دستگاه آسیاب دان مرغ نسبت به هزینه های تهیه خوراک آماده مرغ استفاده از آن در حال گسترش در سراسر کشور می باشد.

ضرورت فرایند اسیاب کردن

امر آسیاب کردن بسیار حائز اهمیت است. همان طور که می دانید، بکارگیری خوراک های فراوری شده سبب بهبود ضریب تبدیل خوراک و فراورده های به دست آمده از حیوان می گردد. در مرحله اول فراوری خوراک، با کاهش اندازه ذرات خوراک و افزایش سطح مواد، راندمان استفاده از مواد مغذی موجود در خوراک افزایش می یابد. البته نوع و کیفیت آسیاب کردن به نوع آسیاب و در عرصه مرغداری به قیمت آسیاب مرغداری کوچک و یا صنعتی برمیگردد.

با خرد شدن مواد، قابلیت هضم آنها بیشتر شده و با هضم و جذب بیشتر مواد مغذی، ضریب تبدیل مواد خوراکی نیز بهبود می یابد. به طور کلی در خط تولید خوراک دام چه برای پلت کردن و برای میکس کردن خوراک لازم است تا مواد به شکل پودری باشند. در نظر داشته باشید که با کاهش اندازه ذرات کیفیت خوراک های پلت یا اکسپرود شده افزایش یافته و از سوی دیگر ظرفیت دستگاه پلت ساز یا اکسترودر افزایش می یابد.

عوامل تعیین کننده قیمت دستگاه های آسیاب دان مرغ

قیمت دستگاه آسیاب و به طور کلی قیمت آسیاب میکسر کوچک و یا صنعتی به عوامل متنوعی بستگی دارد. در ادامه به بررسی مهم ترین فاکتور های تعین کننده قیمت آسیاب های دان مرغ خواهیم پرداخت:

انواع دستگاه آسیاب دان مرغ

در عرصه صنعت دامداری، با توجه به شرایط مختلف و نیاز های گوناگون دامداران دو نوع دستگاه آسیاب طراحی شده است. قیمت دستگاه آسیاب دان مرغ، به نوع آن بستگی دارد. در ادامه به معرفی اجمالی و بررسی نقاط ضعف و قوت هر یک می پردازیم:

دستگاه آسیاب غلتکی

شیوه طراحی آسیاب های غلطکی به گونه ای است که کاربرد های متنوعی دارند. این دسته از آسیاب ها برای شکستن و آسیاب کردن دانه های فیبری بسیار مناسب است. توانایی های اصلی این آسیاب را می توان خرد کردن خوراک، پهن کردن خوراک و صاف کردن خوراک ها می باشد. شایان ذکر است که در آسیاب های غلطکی، غلتک ها به صورت جفت شده نصب شده اند.

با ورود مواد به دستگاه جفت غلطک اولی مواد را خرد می کند سپس مواد با عبور از فیدر ها وارد جفت غلتک دومی می شوند. در آسیاب های غلتکی، هر یک از جفت غلتک ها، با سرعت های متفاوتی دوران میکنند، اینگونه می توان مواد را به خوبی آسیاب کرد. معمولا برای آسیاب کردن هر نوع غلات، از یک جفت غلتک استفاده می شود، بطوریکه می توان با دستگاه آسیاب غلتکی که سه جفت غلتک دارد، خوراک های مختلف را آسیاب کرد. توجه داشته باشید قیمت دستگاه آسیاب دان مرغ از نوع غلطکی بیشتر خواهد بود اما در دراز مدت به صرفه تر می باشد.

مزایا آسیاب غلتکی

از مهم ترین مزایا آسیاب های غلتکی می توان به آسیاب بسیار یک دست و یکنواخت مواد اشاره کرد. به علاوه این نوع آسیاب ها مصرف انرژی بهینه ای دارند. این نوع آسیاب، در حین کارکردن سر و صدا و گرد و خاک پایین تری نسبت به انواع دیگر آسیاب ها ایجاد میکند و قیمت دستگاه آسیاب دان مرغ مناسبی دارد.

معایب آسیاب غلتکی

مستطیل شکل شدن مواد خروجی از مهم ترین معایب استفاده از آسیاب های غلتکی است. هزینه نگهداری این نوع آسیاب ها بیشتر از آسیاب های چکشی است زیرا که سیستم پیچیده تری دارند.

دستگاه آسیاب چکشی

برای درک بهتر قیمت دستگاه آسیاب دان مرغ لازم می دانیم که اسیاب های چکشی را نیز مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که انتظار می رود، اسیاب های چکشی به هدف خرد کردن مواد مختلف آستفاده می شود. نوع شکسته شدن و کیفیت خرد شدن مواد در این آسیاب به عوامل ذیل وابسته است: نوع غلات، تعداد چکش های تعبیه شده در دستگاه، ابعاد چکش ها و جنس آلیاژ آنها، جنس و ساختار توری بکاررفته در دستگاه و شعاع و ضخامت حفره های توری. در حین فرایند خرد کردن، چکش ها با وارد نمودن ضربه های متوالی در سرعت های متغیر، باعث خرد و آسیاب شدن مواد می شوند.

مزایای آسیاب چکشی

آسیاب های چکشی به دلیل نوع مکانیزم بکارگرفته شده در آنها، قادر به خرد کردن مواد سرشار از فیبر و پروتئین اند. در نتیجه، این آسیاب ها برای خرد کردن موادی همچون دانه های خوراکی و پ.سته دانه های مواد خوراکی بسیار مناسب اند. به علاوه این آسیاب ها سیستم ساده تری نسبت به آسیاب های غلطکی دارند و سرویس کردن آنها کم هزینه تر می باشد.

معایب آسیاب های چکشی

این آسیاب ها در حین کارکردن سر وصدای زیادی ایجاد میکنند و البته گرد و خاک بیشتری هم ایجاد میکند. نکته دیگر آن است که مصرف انرژی آنها نیز بیشتر از آسیاب های غلطکی است.

جمع بندی

با توجه به نکات ارائه شده در زمینه قیمت دستگاه آسیاب دان مرغ می توانید بر اساس شرایط اقلیمی پرورشگاه خود و نیاز هایی که دارید مناسب ترین تصمیم را بگیرید. البته توجه داشته باشید که قبل از اقدام به خرید دستگاه آسیاب باید به طور تخصصی از فعالان در این زمینه مشورت بگیرید.

امتیازدهی به این مطلب
امتیاز شما به این مطلب چند است؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آسیاب صنعتی بزرگ (صادراتی)

از آسیاب صنعتی بزرگ در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *