خانه / آسیاب خوراک دام طیور آبزیان / بهترین دستگاه آسیاب غلات گاوداری چه مشخصاتی دارد؟
آسیاب غلات گاوداری

بهترین دستگاه آسیاب غلات گاوداری چه مشخصاتی دارد؟

موضوع این مقاله آسیاب غلات گاوداری می باشد. از آنجا که از نام این دستگاه بر می آید، امر خرد و تکه تکه کردن غلات، بر عهده این دستگاه می باشد. و صنعتی که بیشترین نیاز را به این دستگاه دارد، صنعت دامداری می باشد. با توجه به این که تامین بخش اعظم پروتئین و لبنیات مورد نیاز کشور بر عهده این صنعت می باشد، کارکرد و جایگاه دستگاه آسیاب غلات گاوداری تبیین می شود.

معرفی مشخصات دستگاه آسیاب غلات

امروزه برتری و لزوم استفاده از خوراک های فراوری شده بر کسی پوشیده نیست. یکی از ابتدایی ترین و مهم ترین مراحل تولید خوراک فراوری شده، خرد کردن غلات و دانه ها به بخش های کوچکتر می باشد. گرچه آسیاب کردن مواد فرایند پیچیده ای به نظر نرسد، اما در عرصه صنعت برای پلت کردن و مخصوصا اکسترودر کردن نیاز است تا این فرایند با دقت بالایی صورت پذیرد.

انواع دستگاه آسیاب غلات گاوداری

بر اساس مکانیسم عملکرد آسیاب ها می توان آنها در دو نوع آسیاب چکشی و آسیاب غلطکی بررسی نمود. شناخت ویژگی ها و مشخصات از جمله مزیت ها و معایب به دست یافتن درک درست از این تجهیزات و چگونگی بکارگیری آنها بسیار کمک می کند.

دستگاه آسیاب چکشی

در این نوع آسیاب ها عمل اصلی آسیاب کردن به کمک چکش هایی که در آن تعبیه شده است، صورت میگیرد. چکش ها می توانند به دو صورت ثابت و یا متحرک به کار گرفته شوند. می توان گفت که یکی از مهم ترین فاکتور های موثر بر کیفیت آسیاب های چکشی، نحوه چرخش چکش ها و نوع طراحی آنها می باشد. به طور کلی می توان 4 فاکتور مهم را در مورد آسیاب دامداری چکشی در نظر داشت: چکش ها، سرعت چرخش آسیاب، اندازه اسب بخار و خروجی آسیاب.

دستگاه آسیاب غلطکی

نوع دیگر آسیاب ها، آسیاب های غلطکی است که به آن آسیاب رولی یا والسی نیز می گویند. در نگاه ساده می توان گفت اساس کار این دسته از آسیاب ها بدین شکل است که دوغلطک مجاور هم با چرخش در جهت مخالف هم، مواد را آسیاب می کنند. در فرایند تولید خوراک هایی که نیازمند آسیاب کردن دو نوع غلاه می باشند، از دو نوع غلطک استفاده می گردد. شایان ذکر است که زمانیکه نیاز است تا تعداد زیادی از انواع مواد را آسیاب کرد، از سه جفت غلطک استفاده می شود.  با استفاده از آسیاب غلات گاوداری غلطکی می توان علاوه بر آسیاب کردن مواد، آنها را ورقه ای و پهن نیز کرد.

اجزای آسیاب غلطکی

اجزای اصلی آسیاب های غلطکی را می توان موارد زیر در نظر گرفت:

– فیدر: فیدر همان ورودی مواد است که به طور مشابه در آسیاب های چکشی هم استفاده می شود.

– غلطک ها: بسته به نوع خط تولید، بین یک تا سه جفت غلطک در دستگاه استفاده می شود. غلطک ها در پایه های افقی نصب می شوند. معمولا این گونه است که پایه های یک غلطک به صورت ثابت و پایه های غلطک مجاور آن به صورت متغیر و قابل تنظیم می باشد.

– الکتروموتور آسیاب

– شاسی و پایه ها

– خروجی مواد دستگاه آسیاب

اجزای آسیاب چکشی

اجزای اصلی آسیاب غلات گاوداری چکشی را می توان موارد زیر دانست:

– الکتروموتور: این قطعه انرژی الکتریکی را در مود های تک فاز تا سه فاز دریافت کرده و به کمک تسمه ها و دیگر انتقال دهنده ها به حرکت دورانی شافت تبدیل می کند.

– تغذیه کننده اسیاب(فیدر): منظور از تغذیه کننده آسیاب یا فیدر، همان ورودی مواد به داخل دستگاه می باشد. تغذایه کننده ها در دو حالت دستی و اتوماتیک عرضه می شوند.

– شافت (محور اصلی آسیاب غلات گاوداری): بر روی شافت، پیم های مخصوصی در فواصل مساوی و به طور منظم نصب می شوند. چکش ها از طریق پیم ها به شافت متصل می گردند.

– توری های دستگاه آسیاب: الک یا توری، صفحات فلزی مشبک و سوراخ داری اند که بر اساس سوراخ آن اندازه مواد خروجی تعیین می شود.

– خروجی آسیاب

– چکش ها

مقایسه آسیاب چکشی با آسیاب غلطکی

موارد ذیل برجسته ترین مزیت های این نوع دستگاه به حساب می آید:

– با استفاده از آسیاب های چکشی می توان موادی که سرشار از فیبر و یا پروتئین اند را با کیفیت مطلوبی آسیاب کرد.

– آسیاب های غلطکی بازده بیشتری نسبت به آسیاب های چکشی دارند. به همین دلیل انتظار می رود که قیمت آسیاب و میسکر گاوداری از نوع غلطکی بیش تر از نوع چکشی آن باشد.

– هزینه اولیه خرید و نصب و نگهداری آسیاب های چکشی نسبت به آسیاب های غلطکی کمتر است.

– سیستم آسیاب های چکشی ساده تر از آسیاب های غلطکی می باشد. به همین دلیل کارکردن با آسیاب های چکشی راحت تر از آسیاب های غلطکی می باشد.

– آسیاب های چکشی در حین کار کردن، آلودگی صوتی و گرد و غبار بیشتری نسبت به آسیاب های غلطکی ایجاد می کنند.

– آسیاب های غلطکی ذرات را یکنواخت تر از آسیاب های چکشی خرد می کنند.

جمع بندی

آسیاب غلات گاوداری یکی از اجزای ناگسستنی خط تولید ها می باشند، به همین دلیل مراکز صنعتی پرورش گاو به آن نیاز مندند. توصیه می شود که در طول پروسه انتخاب نوع آسیاب و دیگر آپشن ها و مشخصات، شناخت کافی نسبت به انواع آسیاب داشته باشید.

توصیه میکنیم اگر قصد راه اندازی خط تولید پلت و یا صرفا آسیاب میکسر را دارید حتما با ما تماس بگیرید. مشاوران ما می توانند شما را در مسیر یک خرید مطمئن و رضایت بخش هدایت کنند. شرکت صدرا پلت تولیدکننده تخصصی ماشین آلات آسیاب در ایران است.

 

امتیازدهی به این مطلب
امتیاز شما به این مطلب چند است؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آسیاب صنعتی بزرگ (صادراتی)

از آسیاب صنعتی بزرگ در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *