خانه / آسیاب خوراک دام طیور آبزیان / تجهیزات آسیاب خوراک دام و طیور
تجهیزات آسیاب خوراک

تجهیزات آسیاب خوراک دام و طیور

در مقاله امروز با نام تجهیزات آسیاب خوراک قصد داریم اطلاعات سودمندی درباره فرآیند آسیاب و نحوه کارکرد انواع آن در خط تولید خوراک با شما به اشتراک بگذاریم. پیشرفت صنعت منجر شد تا آسیاب ها با توجه به نیازهای جدید در هر صنعت طراحی و ساخت پیشرفته تری داشته باشند. امروزه با استفاده از این دستگاه به عنوان اولین مرحله در فرآیند خوراک فرآوری شده امری ضروری تلقی می شود.

ضرورت فرآیند آسیاب

یکی از راه هایی که میتواند منجر به افزایش راندمان مواد مغزی در خوراک شود، کاهش اندازه ذرات و به دنبال آن افزایش سطح مواد است که این امر در فرآیند آسیاب حاصل می گردد. کاهش ذرات به عنوان محصول نتیجه فرآیند آسیاب فواید دیگری از قبیل کاهش فرسایش دستگاه، افزایش ظرفیت آن و جابه جایی آسانتر محصول دارد. با کاهش اندازه ذرات بخش بیشتری از دانه در معرض آنزیم های گوارشی قرار میگرد، این امر منجر به افزایش جذب و ضریب تبدیل مواد خوراکی می گردد. علاوه بر این باعث راحتی کار در مراحل بعدی فرآیند خوراک فرآوری می شود.

نحوه کارکرد دستگاه آسیاب

برای تولید خوراک فرآوری شده در ابتدا مواد اولیه باید با استفاده از تجهیزات آسیاب خوراک پودر و آسیاب شوند. از این رو مواد خام از قبیل علوفه، غلات، ذرت و… وارد دستگاه شده و با شروع کار دستگاه آسیاب، مواد خرد می شوند. سپس از توری هایی که متناسب با سرعت ضربه ای دستگاه، قبل از خروجی تعبیه شده اند عبور می کنند و به عنوان محصول نهایی از دستگاه آسیاب خارج می شوند. برای علوفه ها فرآیند آسیاب شامل دو مرحله علوفه خورد کن و آسیاب می باشد. برای این مواد دستگاه علوفه خورد کن یا کاتر قبل از عملیات آسیاب می باشد و آنها را به قطعات کوچکتر تقسیم کرده و در نهایت وارد دستگاه آسیاب می شوند.

انواع دستگاه آسیاب

با توجه به وجود دامنه وسیعی از مواد اولیه در آسیاب و مکانیسم عملی تجهیزات آسیاب خوراک در خورد کردن مواد خوراکی دو نوع آسیاب طراحی و تولید شده است. بسته به موقعیت و شرایط

های مختلف می توان از هرکدام استفاده کرد. رطوبت دانه، وضعیت چکش ها، توری و شیار غلطک ها در این دو نوع دستگاه از عواملی بحساب می آیند که باعث اختلاف در اندازه ذرات می شوند. در ادامه به معرفی و بررسی کارکرد، مزایا و معایب هریک می پردازیم:

 آسیاب غلطکی

آسیاب های غلطکی یا والسی از دو غلطک با قابلیت تنظیم فاصله بین آنها و براساس حرکت مخالف غلطک های مجاور هم توسط شرکت آسیاب سازی طراحی شده اند. مواد پس از ورود به این دستگاه توسط جفت غلطک اولی خرد شده و سپس با عبور از فیدر ها وارد جفت غلطک دومی می شوند. نیرو و نوع غلطک دو عامل مهم در آسیاب غلطکی بشمار میروند.

این آسیاب دارای غلطک های متنوعی می باشد، بطور مثال غلطک های دندانه دار برای آسیاب مواد سفتی مانند غلات مورد استفاده قرار میگرند. زمانی که دو نوع دانه داشته باشیم میتوان از دو نوع غلطک متفاوت در دستگاه استفاده نمود. نوع و اندازه برجستگی سطح غلطک، فاصله بین غلطک ها از عوامل موثر در کاهش اندازه ذرات و راندمان آسیاب غلطکی می باشند. ذرات حاصل از این آسیاب شکل مستطیلی و یا مربعی دارند که علت این امر عدم فشردگی مناسب تجهیزات آسیاب خوراک می باشد.

اجزای آسیاب غلطکی

برای فهم بهتر نحوه عملکرد این دستگاه بهتر است با اجزای اصلی این دستگاه آشنا شویم:

_ موتور الکتریکی

_  شاسی و پایه ها

_ یک یا چند جفت غلطک بصورت افقی، یکی دارای پایه ثابت و دیگری دارای پایه متحرک، دارای سرعت مشابه بطور معکوس و به شکل های صاف، دندانه دار و برجسته

آسیاب چکشی

در این آسیاب مواد با چکش هایی که بصورت ثابت یا متحرک قرار گرفته اند و به سرعت در حال چرخش هستند، شکسته و نرم می شوند. چکش ها به عنوان یکی از تجهیزات آسیاب خوراک  صفحات صاف و سختی هستند که با به چرخش در آمدن محور اصلی بصورت دایره ای به حرکت در می آیند. نحوه قرار گیری چکش ها و طرح آن در نوع عملکرد آسیاب بسیارموثر می باشند.

عواملی از قبیل تمیز بودن بین سر و صفحات چکش و توری، فاصله زیاد از الک و قسمت های سخت در لبه های چکش سبب افزایش راندمان در این نوع آسیاب می گردد. باید توجه داشت که تغییر مواد، اندازه ذرات و رطوبت منجر به تغییر مصرف انرژی خواهد شد. اندازه توری، سرعت ضربه ای چکش ها و تهویه کمکی که منجر می شود حرارت کمتری تولید شود از عوامل تاثیر گذار در اندازه ذرات در این آسیاب می باشند.

اجزای آسیاب چکشی

از تجهیزات آسیاب خوراک چکشی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

موتور الکتریکی: تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی

فیدر: کنترل مقدار ورودی مواد به آسیاب بصورت دستی یا اتوماتیک

_ چکش ها

_ الک: تعبیه شده در قسمت انتهایی یا دو طرف دستگاه

_ شاسی و پایه

_ خروجی آسیاب

محور اصلی یا شافت

مقایسه آسیاب چکشی و غلطکی

هزینه نگهداری بخش های مختلف آسیاب غلطکی بیشتر از آسیاب چکشی می باشد ولی در مقابل هزینه مصرف انرژی در آسیاب غلطکی کمتر می باشد.

آسیاب چکشی آلودگی صوتی و گرد و غبار بیشتری در مقایسه با غلطکی ایجاد می کند.

سیستم تهویه به عنوان یکی از تجهیزات آسیاب خوراک در آسیاب چکشی با عث می شود که ذرات ریز ایجاد شده  همانند آسیاب غلطکی در هوا پخش نشود و مسبب حوادثی از قبیل آتش سوزی نباشند.

توزیع یکنواخت ذرات از مزایا حائز اهمیت در آسیاب غلطکی می باشد.

مستطیل شکل بودن مواد خروجی از مزایا آسیاب غلطکی محسوب می شود.

جمع بندی

یکی از عوامل موثر در قیمت آسیاب ها، تجهیزات آسیاب خوراک بکار رفته در دستگاه و آپشن اضافی ان می باشد. اگر درباره قیمت و مشخصات فنی این تجهیزات نیاز به مشورت دارید، می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

امتیازدهی به این مطلب
امتیاز شما به این مطلب چند است؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آسیاب صنعتی بزرگ (صادراتی)

از آسیاب صنعتی بزرگ در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین این …

2 نظر

  1. باعرض سلام جنس چکشهای اسیاب وشافت چکش وبوشهای چکشها چه چیزی میباشد باتشکر

    • سلام جناب آقای کلاته عزیز
      مشخصات فنی محصول به زودی در سایت قرار داده می شود. اما شما می توانید برای دریافت پاسخ پرسشهای خود و بهره مندی از مشاوره تخصصی رایگان دستگاه آسیاب با کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاعات کامل محصول را در اختیارتان قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *