خانه / آسیاب خوراک دام طیور آبزیان / آشنایی با انواع آسیاب صنعتی (چکشی و غلطکی)
انواع آسیاب صنعتی

آشنایی با انواع آسیاب صنعتی (چکشی و غلطکی)

عملکرد انواع آسیاب صنعتی در کارخانجات تولید خوراک دام و طیور از فاکتور های مهم و ابتدایی در روند تولید خوراک پلت شده مطلبوب می باشد. می توان گفت کاهش انداژه ذرات به عنوان محصول نهایی آسیاب سبب افزایش سطح فرآوری شده و به دنبال آن بهبود راندمان استفاده از مواد مغذی می شود. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی نوین در زمینه این دستگاه و نحوه عملکرد آن بدست آورید.

آسیاب کردن

اندازه مواد خام اولیه به منظور عملکرد بهتر آنزیم های گوارشی و همچنین بهبود عملکرد سایر قسمت های پلت ساز، می بایست کاهش یابد. با ورود موادی از قبیل دانه ذرت، سویا، گندم و … به مخزن آسیاب و شروع کار دستگاه بسته به نوع آن، ذرات خرد و تکه تکه خواهند شد. بطور استثتا علوفه ها قبل از آسیاب از دستگاهی به نام کاتر یا علوفه خرد کن عبور می کنند و سپس وارد دستگاه اسیاب می شوند. در ادامه به انواع آسیاب و ویژگی های هریک می پردازیم.

انواع آسیاب

انواع آسیاب صنعتی وابسته به مکانیسم خود برای فراوری خوراک به دو نوع آسیاب غلطکی و چکشی طبقه بندی می شوند. هرچه قطعات تعبیه شده بر روی دستگاه پیشترفته ترباشد، قیمت دستگاه آسیاب خوراک دام بیشتر خواهد بود.

آسیاب چکشی

انتقال انرژی جنبشی چکش های در حال چرخش در این آسیاب به عنوان اولین مورد درکاهش اندازه ذرات، به مواد داخل محفظه سبب خرد شدن داته ها می گردد. سرعت ضربه ای چکش ها، الگو و نحوه قرار گیری آنها، نوع و اندازه توری از عوامل موثر در میزان خرد شدن و راندمان دستگاه محسوب می شوند. شایان بذکر است که کاهش سرعت در آسیاب چکشی ساییدگی چکش ها و توری را به دنبال خواهد داشت. بخش های مختلف در آسیاب چکشی به شرح زیر می باشد:

_ تغذیه کننده آسیاب: این بخش به صورت دستی یا اتوماتیک و با سرعت های مختلف مواد را به داخل آسیاب هدایت میکند.

_محور اصلی: روی این محور تعدادی صفحات فلزی با میله های متحرک تعبیه شده است که محل قرار گرفتن چکش ها می باشد.

_موتور الکتریکی: تبدیل کننده نیروی برق به مکانیکی که ب محور اصلی منتقل می شود.

_ چکش ها: قطعات اصلی آسیاب در خرد و تکه تکه مواد

_ الک یا توری: بصورت صفحات مشبک می باشد که اندازه ذرات بر اساس قطر منافذ آن تعیین می شود.

آسیاب غلطکی

این آسیاب دارای تعدادی غلطک یا رول شیار دار در مجاور هم می باشد که اندازه ذرات بر اساس فاصله بین آنها تعیین میگردد. یکی از خصوصیات این دستگاه نسبت به انواع آسیاب صنعتی، امکان استفاده از چند نوع دانه برای آسیاب می باشد. بدین صورت تعداد غلطک ها و سرعت چرخش هریک را می توان بسته به نوع دانه افزایش داد. از این رو این امکان فراهم می شود که تمام مواد فیبری، مواد روغنی و سایر اجزای لازم برای خوراک براحتی توسط این دستگاه آسیاب می گردند. غلطک ها جفتی ساخته شده و معمولا یکی ثابت و دیگری با سیلندرهای هیدرولیک تنظیم می شود.

جمع بندی

ساخت و طراحی انواع آسیاب صنعتی سبب شده تا تولید کنندگان پلت بتوانند پلتی با کیفیت، مرغوب روانه بازار کنند. نتیجه این امر تامین احتیاجات دامی و در کنار رشد اقتصادی پرورش دهنده و تولید کننده خواهد بود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع دستگاه آسیاب و قیمت هرکدام با ما در تماس باشید.

امتیازدهی به این مطلب
امتیاز شما به این مطلب چند است؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آسیاب صنعتی بزرگ (صادراتی)

از آسیاب صنعتی بزرگ در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *