خانه / آسیاب خوراک دام طیور آبزیان / تاثیر آسیاب مواد بر کیفیت پلت
تاثیر آسیاب مواد بر کیفیت پلت
تاثیر آسیاب مواد بر کیفیت پلت

تاثیر آسیاب مواد بر کیفیت پلت

در خط تولید خوراک فرآوری شده آشنایی با تاثیر آسیاب مواد بر کیفیت پلت از نکات قابل اهمیت می باشد، چرا که منجر به انتخاب صحیح نوع آسیاب در روند تولیدی خواهد شد. در ادامه با ما همراه باشید تا مطالب مفیدی در این باره کسب نمایید.

تعریف آسیاب

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در افزایش ضریب تبدیل خوراک به عنوان مهم ترین فاکتور در خوراک، دستگاه آسیاب و نحوه عملکرد آن بشمار میرود. سایز ذرات در پلت به علت تاثیر مستقیم آن بر ظرفیت و افزایش دستگاه پلت، میزان فرسایش در قسمت های مختلف مانند دای و رولر و درصد هضم و جذب خوراک در حیوان، بسیار حائز اهمیت می باشد.

روند عملکرد دستگاه آسیاب

دستگاه های آسیاب متناسب با نوع و نحوه عملکرد خود در کاهش اندازه ذرات مواد اولیه  در دو نوع آسیاب چکشی و غلطکی طراحی و به بازار عرضه می شود:

آسیاب چکشی

همان طور که از نام این آسیاب پیداست چکش های تعبیه شده در دستگاه با حرکت دورانی خود منجر به خرد شدن مواد اولیه می شوند. الگو و طراحی چکش ها و نحوه چرخش آنها، سرعت، اندازه منافذ توری و قدرت موتور الکتریکی از فاکتورهای موثر در تاثیر آسیاب مواد بر کیفیت پلت می باشد. توری با منافذ ریز فقط در زمانی که سرعت ضربه ای بالا و منافذ درشت در زمان سرعت ضربه ای کم مورد استفاده قرار می گیرد. امکان استفاده برای دامنه زیادی از مواد، هزینه خریداری کمتر نسبت به آسیاب غلطکی، نحوه کارکرد راحت و ساده  و از همه مهم تر قابل استفاده برای مواد فیبری از مزیت های این دستگاه بشمار می رود. بخش های مختلف این دستگاه آسیاب خوراک پلت به شرح زیر است:

_ تغذیه کننده آسیاب

_ چکش ها

_ موتور الکتریکی

_ شاسی و پایه

_ محور اصلی یا شافت

_ الک یا توری

_ خروجی اسیاب

آسیاب غلطکی

آسیاب رولی، غلطکی یا والسی بر اساس غلطک های جفتی بکار رفته در دستگاه و فاصله بین هریک از آنها که بسیار در تاثیر آسیاب مواد بر کیفیت پلت موثر می باشد، طراحی شده است. شایان به ذکر است که یکسان نبودن فاصله در بین غلطک ها سبب کاهش راندمان آسیاب، خروجی و افزایش هزینه های نگهداری خواهد شد که به دو صورت دستی یا اتوماتیک قابل تنظیم می باشند.

در این آسیاب میتوان با توجه به تعداد نوع ذرات از جفت غلطک های بیشتر و متناسب با اندازه هر ذره استفاده کرد و به منظور جلوگیری از ساییدگی بین غلطک ها  توجه به شیار بندی و تنطیم حرکت غلطک ها امری لازم است. علاوه بر تاثیر آسیاب مواد بر کیفیت پلت می توان به راندمان بهتر انرژی، توزیع یکنواخت ذرات، کاهش هزینه مصرف انرژی، سروصدا و گرد غبار کمتر اشاره کرد. بخش های تعبیه شده عبارت است از:

_ فیدر یا بخش ورودی مواد به آسیاب

_ غلطک ها بسته به نوع ذرات خوراک

_ موتور الکتریکی

_ خروجی مواد آسیاب شده

_ شاسی و پایه

جمع بندی

دانستن اصول و تاثیر آسیاب مواد در کیفیت پلت، بکار گیری تجهیزات پیشترفته و بروز در دستگاه امری ضروری در روند رشد اقتصادی درعرصه تولید خوراک فرآوری شده محسوب می شود.

امتیازدهی به این مطلب
امتیاز شما به این مطلب چند است؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آسیاب صنعتی بزرگ (صادراتی)

از آسیاب صنعتی بزرگ در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *