خانه / آسیاب خوراک دام طیور آبزیان / مهم ترین مشخصات فنی آسیاب چکشی چیست؟
مشخصات فنی آسیاب چکشی
مشخصات فنی آسیاب چکشی

مهم ترین مشخصات فنی آسیاب چکشی چیست؟

اگر می خواهید مشخصات فنی آسیاب چکشی را کامل تر بدانید، تا انتها با ما همراه باشید. امروزه شاهد پیشرفت تکنولوژی از یک سو و افزایش چشمگیر نیاز به محصولات پروتئینی از سوی دیگر می باشیم. در نتیجه استفاده از ماشین آلات و تجهیزات تولید خوراک فرآوری شده به امری ضروری مبدل گشته است. یکی از اساسی ترین تجهیزات در امر تولید خوراک، دستگاه آسیاب می باشد.

معرفی اجزا و مشخصات فنی آسیاب چکشی

در حال حاضر انواع گوناگونی از آسیاب ها طراحی و روانه بازار شده اند. آسیاب ها کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارند که از جمله آنها صنعت خوراک دام، شیلات و طیور می باشد. در این عرصه می توان آسیاب ها را براساس نوع مکانیسم آنها به دو دسته تقسیم کرد: آسیاب های غلطکی و آسیاب های چکشی. آسیاب های چکشی از قطعات مختلفی تشکیل شده اند. قطعاتی که در تعیین مشخصات فنی آسیاب چکشی نقش موثری دارند، به شرح زیر می باشند:

چکش ها

اصلی ترین قطعه آسیاب چکشی، چکش های آن است. الگوی های متنوعی برای چکش ها ارائه شده است. جانمایی چکش ها به دو صورت سبک و سنگین می باشد.

موتور الکتریکی

این قطعه تبدیل کننده انرژی الکتریکی به مکانیکی می باشد. انتقال نیرو گشتاور موتور به طور مستقیم(از طریق شافت) و یا غیرمستقیم(توسط گیربکس و یا تسمه ها) صورت میگیرد. قدرت موتور برحسب اسب بخار و نوع برق مصرفی ان بخش مهمی از مشخصات فنی آسیاب چکشی را مشخص می نمایند.

فیدر

فیدر یا همان تغذیه کننده آسیاب، مقدار ورودی مواد اولیه به آسیاب را کنترل می کند. فیدر ها به دو صورت اتوماتیک و دستی تنظیم می شوند.

توری آسیاب

این بخش که به آن الک هم گفته می شود، در قسمت خروجی دستگاه نصب می شود. توری آسیاب به صورت صفحه ی مشبک فلزی سوراخ دار است. اندازه و ابعاد خروجی با توجه به قطر حفره های الک دستگاه تعیین می شود. به طور معمول قطر حفره های توری آسیاب در بازه ۳ تا ۷ میلی متری قرار میگیرد. این مورد نیز جزء مشخصات فنی آسیاب چکشی می باشد.

محور اصلی آسیاب

نام دیگر این قطعه شافت می باشد. بر روی شافت صفحاتی فولادی پین می شود تا چکش ها از طریق آنها به شافت مرتبط بشوند.

شاسی و پایه

با توجه به حرکت های دورانی و نیروهای مکانیکی که در آسیاب های چکشی ایجاد می شود، دستگاه به پایه های مستحکمی نیاز دارد. پایه های از لغزش دستگاه در حین روشن بودن آن جلوگیری میکنند.

ویژگی های آسیاب چکشی

درکنار مشخصات فنی آسیاب چکشی باید به نقاط قوت و ضعف این نوع آسیاب نیز توجه داشت. دستگاه آسیاب چکشی به گونه ای است که می توان از آن برای دامنه وسیعی از مواد استفاده کرد. مخصوصا مواد ترد و فیبری که آسیاب کردن آنها نسبت به دیگر مواد سخت تر است. سیستم آسیاب های چکشی نسبتا ساده است، به همین دلیل کار کردن با آنها راحت است. آسیاب های چکشی قیمت مقرون به صرفه ای دارند و هزینه های نگهداری و سرویس کردن آنها نیز پایین است.

جمع بندی

دقت به تمامی مشخصات فنی آسیاب چکشی حائز اهمیت است. درصورتیکه به همه ویژگی های آن توجه نکنیم، پس از نصب آن در خط تولید با چالش روبه رو خواهیم شد. در پایان توجه داشته باشید که بدون مشورت با افراد آگاه و با تجربه این صنعت هرگز اقدام به خرید نکنید.

 

امتیازدهی به این مطلب
امتیاز شما به این مطلب چند است؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آسیاب صنعتی بزرگ (صادراتی)

از آسیاب صنعتی بزرگ در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *