خانه / آسیاب خوراک دام طیور آبزیان / تیغه علوفه خرد کن و انواع آن
تیغه علوفه خرد کن
تیغه علوفه خرد کن

تیغه علوفه خرد کن و انواع آن

یکی از اجزای مهم در دستگاه علوفه خردکن تیغه علوفه خردکن است. همان‌طور که می‌دانید برای خرد کردن علوفه‌ها که معمولاً دارای سایزها و اندازه‌های بزرگی هستند از دستگاه علوفه خردکن استفاده می‌شود. اندازه علوفه‌ها متناسب با نوع دام می‌تواند متغیر باشد؛ به‌عنوان مثال برای علوفه گوسفند و بز سایز علوفه‌ها باید بین ۳ تا ۵ سانتی متر باشد و سایز مناسب علوفه برای گاو بین ۳ الی ۷ سانتی متر است. علوفه‌ها می‌توانند ذرت، یونجه، کاه و غیره باشند.

گاهی اوقات امکان دارد به علت خرد نشدن صحیح علوفه‌ها زمانی که علوفه در اختیار دام قرار می‌گیرد بخش زیادی از آن از بین برود؛ به همین علت استفاده کردن از این دستگاه و برش صحیح آن می‌تواند از به هدر رفتن علوفه‌ها تا حدی جلوگیری کند. اگر علوفه به‌درستی خرد شود می‌تواند با هضم درست، رشد و بهره‌وری را نیز افزایش دهد.

دستگاه و تیغه علوفه خرد کن

علوفه خردکن دامی انواع مختلفی دارد. اگر بخواهیم خیلی کوتاه به دستگاه علوفه خردکن و اجزای مختلف آن اشاره کنیم می‌توانیم به وسیله‌ای که انتقال دهنده مواد خرد شده به داخل وسیله نقلیه است، به واحدی که وظیفه خرد کردن و برش دادن مواد را بر عهده دارد، به بخشی که وظیفه فشردن و نگه داری مواد و انتقال آن‌ها به دستگاه علوفه خردکن را دارد و در نهایت به واحد جمع آوری محصولاتی که بریده شده‌اند و روی سطح زمین قرار گرفته‌اند اشاره کرد. تیغه علوفه خردکن گیوتینی به این صورت است که در یک جهت حرکت می‌کند و علوفه‌ها را برش می‌دهد.

یکی از گونه‌هایی که در ماشین‌ها و دستگاه‌های علوفه خردکن وجود دارد چاقوی استوانه‌ای است. چاقوی استوانه‌ای در حقیقت یک صفحه مدور است و چاقوهایی تشکیل دهنده آن هستند. زمانی که علوفه‌ها می‌خواهند برش بخورند علوفه‌ها روی یک تیغه ثابت قرار می‌گیرند و زمانی که صفحه می‌چرخد علوفه‌ها خرد می‌شوند. اگر تعداد چاقوها بیشتر باشد و میزان دور آن افزایش پیدا کند علوفه‌ها بیشتر خود می‌شوند. لازم است مجدداً این نکته اشاره داشته باشیم که تیغه علوفه خردکن می‌تواند یکی از اجزای اصلی و تشکیل دهنده این دستگاه‌ها باشد.

انواع علوفه خردکن‌ها و موارد استفاده از آن‌ها

علوفه خردکن‌ها انواع مختلفی دارند. اگر شما می‌خواهید از علوفه خردکن‌های متناسب با دام‌پروری‌های کوچک استفاده کنید ظرفیت ۱ تن یا ۲ تن می‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد؛ اما اگر شما می‌خواهید برای یک دام‌پروری متوسط یا بزرگ از این دستگاه استفاده کنید می‌توانید از دستگاه‌هایی استفاده کنید که ظرفیت آن‌ها ۲ یا ۳ تن است.

از انواع دستگاه‌های علوفه خردکن می‌توان به نوع گیوتینی و دوار آن اشاره کرد. اگر بخواهیم به موارد استفاده از دستگاه‌های علوفه خردکن اشاره کنیم می‌توان به مراکز پرورش قارچ، مراکز پرورش دام و مراکز صنعتی مانند صنایع کاغذ اشاره کنیم. دستگاه علوفه خردکن مشهد می‌تواند قیمت‌های مختلفی داشته باشد. بهتر است قبل از اینکه دستگاه را تهیه کنید در خصوص تیغه علوفه خردکن و کلیت دستگاه با افراد باتجربه مشورت کنید، تحقیق کنید و متناسب با نیاز و هدفی که دارید آن را تهیه کنید.

جمع بندی

دستگاه علوفه خردکن یکی از تجهیزات مهم در زمینه کشاورزی و گاهی اوقات دام‌پروری است که علوفه مورد نیاز دام را فراهم می‌کند. استفاده کردن از این دستگاه باعث می‌شود تا از میزان به هدر رفتن علوفه جلوگیری شده و باعث هضم بهتر آن توسط دام می‌شود. یکی از اجزای مهم در دستگاه علوفه خردکن تیغه علوفه خردکن است که اهمیت زیادی دارد.

امتیازدهی به این مطلب
امتیاز شما به این مطلب چند است؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آسیاب صنعتی بزرگ (صادراتی)

از آسیاب صنعتی بزرگ در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *