خانه / آسیاب خوراک دام طیور آبزیان / دستگاه آسیاب خوراک دام و طیور و آبزیان
آسیاب خوراک دام و طیور

دستگاه آسیاب خوراک دام و طیور و آبزیان

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم صنعت دامداری یکی از مهم‌ترین صنعت‌ها در کشور ما است اما برای تولید غذای دامداران یا همان پلت نیاز به تجهیزات کامل و دستگاه‌های مجهز است که مهم‌ترین دستگاه‌ها در یک کارخانه تولید خوراک دام و طیور آسیاب خوراک دام و طیور و میکسر هستند که در این مقاله قصد داریم به بررسی آنها و همچنین قیمت آسیاب و میکسر خوراک دام و انواع آسیاب بپردازیم. پس در این بخش ما را همراهی کنید.

آسیاب دامداری چیست؟

اگر بخواهیم ساده‌ترین تعریف برای آسیاب خوراک دام و طیور را به شما ارائه دهیم می‌توان گفت آسیاب دستگاهی است که برای خرد کردن و پودر کردن دانه‌ها و مواد مغذی برای تشکیل پلت استفاده می‌شود. مواد اولیه پیش از ورود به آسیاب توسط دستگاه چاپرتکه تکه شده و در ادامه به درون مخزن آسیاب هدایت می‌شوند و به خوبی خرد شوند تا برای فشرده شدن در پلت مشکلی نداشته باشند. حال قصد داریم تا بببینیم تا کلاً چند نوع آسیاب داریم و کارکرد هرکدام چگونه است، چه مزایا و معایبی دارند و قیمت هرکدام چگونه است.

انواع آسیاب

در این بخش تا شما را با دو نوع کلی آسیاب خوراک دام و طیور آشنا سازیم که هر یک بسته به ویژگی‌هایشان در بعضی موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و در واقع این دو نوعکاملترین انواع آسیاب هستند و با آنها می‌توان هر مادهٔ اولیه‌ای را خرد و پودر کرد. آسیاب چکشی و غلتکی آن دو نوع هستند که در ادامه آنها را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

آسیاب چکشی خوراک دام

این نوع آسیاب از دو بخش اصلی چکش‌ها و توری تشکیل شده است که چکش‌ها مهم‌ترین قطعات در آسیاب‌های چکشی می‌باشند و به علت تحرک زیادشان از سرعت بالاتری در استحلاک برخوردارند اما توری وظیفه کنترل اندازه مواد را دارد و نیاز دارد تا هر چند وقت یکبار تعویض شود. آسیاب چکشی برای شکاندن دانه‌ها استفاده شده و با وارد کردن ضربات پی در پی به مواد اولیه در دو حالت سرعت کم و زیاد، مواد را بیشتر خرد می‌کنند؛ که در اغلب سیستم‌های آسیاب این سرعت بین 4880 متر در دقیه و 7000 متر در دقیقه متغیر است که بسته به نیاز می‌توان آن را کاهش یا افزایش داد. اندازه ذرات به اندازه و طرح چکش‌ها، نوع توری و اندازهٔ حفره‌های آن نیز بستگی دارد در نتیجه در انتخاب این موارد در آسیاب چکشی باید بسیار دقت داشت.

از مهم‌ترین مزایای این آسیاب می‌توان به توانایی آسیاب کردن بخش وسیعی از مواد اولیه، آسیابی بهتر برای مواد دارای فیبر بالا، سیستم آنها ساده بوده و کار با آنها از پیچیدگی برخوردار نیست و همچنین هزینه خرید وراه‌اندازی و حتی سرویس کردن آن از سایرین آسیاب خوراک دام و طیور کمتر است؛ اما درکنار این مزایا این دستگاه معایبی نیز دارد که می‌توان از تولید حرارت بالا و میزان بالای مصرف انرژی نام برد

آسیاب غلتکی خوراک دام

آسیاب‌های غلتکی از دو نوع غلتک ورودی و آسیاب کننده، دستگاه تنظیم‌کننده و موتور تشکیل شده‌اند و غلتک‌های آن به صورت جفت شده و خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند و سرعت غلتک پایینی کمتر بوده اما در عین حال یاتاقان‌های آن متحرک و قابل تنظیم است. این آسیاب به دلیل طراحی منحصر به فردی که داراست کارایی‌های متعددی دارد که سه مورد اصلی آن پهن کردن مواد، خرد کردن مواد و آسیاب کردن آن است.

همچنین از مهم‌ترین مزایای این آسیاب می‌توان به صرف انرژی کمتر نسبت به چکشی، یکنواخت خرد کردن مواد و همچنین تولید کمتر آلودگی، حرارت و گرد و غبار اشاره کرد. اما از معایب این دستگاه می‌توان از عدم توانایی در آسیاب مواد فیبر بالا، مستطیل شکل آسیاب کردن مواد و هزینه بالا برای خرید، راه‌اندازی، سرویس و نگهداری نام برد.

دستگاه میکسر

حالا و پس از نگاهی اجمالی به انواع آسیاب خوراک دام و طیور وقت آن رسیده که به سراغ میکسرها برویم.

میکسر مواد غذایی را خرد و با یکدیگر مخلوط می‌سازد. میکسرها نیز انواع مختلفی دارند تا بتوانند نیاز دامپروران و کشاورزان را براورده کنند. مهم‌ترین انواع میکسر شامل میکسر افق، عمودی، غلطکی، زنجیره‌ای، ثابت و یا متحرک هستند که در این بخش قصد داریم تا افقی و عمودی را بررسی کنیم.

میکسر افقی

یکی از انواع میکسر خوراک دام که بسیار محبوب و مورد استفاده دامداران است میکسر افقی است. این دستگاه می‌تواند خوراک را بوسیله 1 الی 4 اوگر مخلوط سازد. حرکت این دستگاه زمانی که دو اوگر در خلاف یکدیگر شروع به حرکت کنند آغاز می‌شود و در ادامه یونجه‌های خشک را توسط تیغه‌هایی که به اوگر متصل است خرد و سپس مخلوط می‌سازد

میکسر عمودی

این میکسر نیز دارای یک اوگر مرکزی و یک مخزن بزرگ می‌باشد و از آن نیز برای خرد کردن علوفه خشک استفاده می‌شود و این عمل تقریباً شبیه به میکسر افقی صورت می‌گیرد و عمل خرد کردن به وسیله تیغه‌های متصل به اوگر انجام می‌شود اما از بزرگترین معایبی که این دستگاه دارد قیمت بالای آن نسبت به سایر میکسرهاست که همین امر سبب فروش حداقلی آن در بازار شده است

همانطور که می‌دانید بازار دائماً در حال نوسان است و قیمت آسیاب خوراک دام و طیور نوسان زیادی دارد و در این بخش قصد داریم قیمت آسیاب و میکسر خوراک دام را بررسی کنیم

قیمت دستگاه میکسر

قیمت آسیاب خوراک دام و طیور و همچنین میکسر به عوامل زیادی همچون ظرفیت آن (که بین 1 الی 5 تن متغیر است)، حجم موتور (متغیر بین 5 الی 40 اسب بخار) و حتی جنس شاسی و قطعات آن بستگی دارد بنابراین باید در تهیه آنها دقت لازم و کافی را به خرج داد.

امتیازدهی به این مطلب
امتیاز شما به این مطلب چند است؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آسیاب صنعتی بزرگ (صادراتی)

از آسیاب صنعتی بزرگ در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *