خانه / آسیاب خوراک دام طیور آبزیان / آسیاب چکشی با قابلیت بالا

آسیاب چکشی با قابلیت بالا

در این محتوا قصد داریم تا با آسیاب چکشی، تاریخچه این دستگاه و کاربرد های مدل های امروزی این نوع آسیاب آشنا شویم. همانطور که مستحضر اید، هدف اصلی دستگاه آسیاب خرد کردن و آسیاب نمودن دانه های خوراکی و یا غیر خوراکی است. امروزه در بسیاری از صنایع از جمله صنایع معدنی، الوار، زباله و مدیریت پسماند و مخصوصا صنعت تولید خوراک دام و طیور از این دستگاه استفاده می شود. با ما همراه باشید تا نکات جذابی در مورد آسیاب چکشی در اختیار تان بگذاریم.

تاریخچه آسیاب های چکشی

ابداع سیستم آسیاب های چکشی و یا اختراع آن را نمی توان به تاریخی دقیقی ربط داد اما در دهه های سوم قرن هجدهم میلادی اولین آسیاب های چکشی ایجاد شده اند. در سال 1920 اولین نسخه از دستگاهی منسوب به پردازنده دانه طراحی و ساخته شد این تکنولوژی به شکلی در آمد که بتوان آن را در بستر کامیون قرار داد و جابجا نمود. این مدل از آسیاب چکشی تا سه دهه مورد استفاده قرار گرفت.

سرانجام در سال 1990 کارل بیلنبرگ با رعایت استاندارد های بین المللی توانست آسیاب چکشی بدون صفحه را ایجاد نماید. ولی دستگاه های او به بازده مدل های ایجاد شده نمی رسید. گروهی از دانشجویان امریکایی به سرپرستی امی اسمیت طراحی بیلنبرگ را بهبود بخشیدند و آسیاب چکشی را به نحوی طراحی کردند که بتوان آن را در یک گارگاه ساده تولید کرد. پس از آن آسیاب های چکشی در صنایع مختلف و حتی در روستاها مورد استفاده قرار گرفت.

کاربرد آسیاب چکشی صنعتی

مدل های امروزی ایت دستگاه بسیار قرتمند و پر سرعت می باشند. یکی از صنایع وابسته به این دستگاه، صنعت تولید خوراک دام، طیور و آبزیان می باشد. آسیاب های چکشی صنعتی در در خط تولید خوراک پلت شده مورد استفاده قرار می گیرند. در خط تولید خوراک پلت شده اولین فرایند اساسی پس از دریافت مواد اولیه، آسیاب و خرد کردن مواد می باشد. آسیاب های چکشی استاندارد می توانند موادی همچون غلات را تا ابعاد ده میکرون خرد کنند. در طول فرایند پلت سازی هر چه ابعاد خوراک کوچکتر شود، میزان جذب آن بالاتر می رود. به عبارت دیگر دستگاه آسیاب تقش کلیدی در افزایش ضریب تبدیل خوراک دارد.

سیستم و نحوه کارکرد آن

در آسیاب های چکشی با انتقالی انرژی جنبشی چکش ها از طریق برخورد با ذرات در دو سرعت کم و زیاد باعث شکستن و خرد شدن مواد می شود. چکش ها معمولا با دو سرعت کار میکنند. در حالت استاندارد، سرعت پایین چکش ها می بایست 16 هزار فوت بر دقیقه (معادل 4880 متر بر دقیقه) و در سرعت بالا چکش ها سرعتی در حدود 23 هزار فوت در دقیقه (7015 متر بر دقیقه) می باشد. همان طور که متوجه شدید فشار اولیه ای که بر اقلام خوراک توسط چکش ها وارد می شود موجب خرد شدن ذرات در آسیاب چکشی گندم می شود. باید به این توجه داشت که فاکتور دیگری بر اندازه ذرات نیز تاثیر بسزایی دارند که از جمله انها موارد زیر است:

_ سرعت ضربات نوک چکش

_ طرح توری ها

_ الگوی چکش ها

_ شکل و ابعاد حفره های توری

اجزای اصلی آسیاب چکشی

دستگاه آسیاب از قطعات بسیاری تشکیل شده است اما بعضی از قطعات آن مهم تر اند و در کارکرد دستگاه نقش بیشتری را ایفا می کنند. در ادامه به معرفی اجمالی قطعات و اجزای اصلی آسیاب های چکشی می پردازیم:

چکش ها

همان طور که قبل تر اشاره شد و همان طور که از نام دستگاه پیداست، چکش ها اصلی ترین قطعات دستگاه آسیاب چکشی می باشند. به دلیل اینکه چکش های آسیاب از دیگر بخش ها درگیری و برخورد بیشتری با مواد دارند، زود تر از دیگر قطعات فرسوده می شوند. تعداد چکش ها، شکل آنها، ابعاد و کیفیت چکش ها تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت آسیاب و مواد خروجی می گذارد و توسط سازنده آسیاب چکشی تعیین می شوند.

توری آسیاب

توری آسیاب در بخش انتهایی آن قرار دارد و نقش اصلی آن کنترل و فیلتر کردن ذرات بر حسب اندازه شان است. این قطعه نیز اهنگ فرسایش بالایی دارد و باید به طور مستمر کار کرد آن را چک کرد. استفاده از توری های فرسایش یافته سبب می شود کیفیت عملیات آسیاب به شدت کاهش یابد و میزان ناهمگونی اندازه ذرات بالا برود. شکل و قطر سوراخ های توری و درصد مساحت حاوری سوراخ در توری، فاکتور های اصلی در تعیین ارزش و کیفیت توری ها است.

الکتروموتور آسیاب

این بخش تعیین کننده قدرت دستگاه میباشد و متناسب با ظرفیت دستگاه متغیر می باشد. موتور هایی که برای دستگاه آسیاب استفاده میشود از برق سه فاز تغذیه می کنند.

مزایای آسیاب صنعتی چکشی

برجسته تریم مزایای آسیاب های چکشی موارد زیر می باشد:

_ توانمندی آسیاب  در خرد کردن طیف وسیعی از مواد با سرعت و دقت قابل قبول

_ توانایی آسیاب کردن موادی که فیبر بالایی دارند و آسیاب کردن مواد خشبی

_ قیمت پایین تر نسبت به مدل های دیگر دستگاه آسیاب

_ نیاز به سرویس های کمتر در طول دوره کارکرد

جمع بندی

اگر قصد احداث خط تولید خوراک پلت شده برای دامداری، مرغداری و یا مزرعه پرورش آبزیان را دارید، استفاده از آسیاب چکشی گزینه مناسبی است. برای انتخاب دستگاه آسیاب متناسب با شرایط خود می توانید با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.

امتیازدهی به این مطلب
امتیاز شما به این مطلب چند است؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آسیاب صنعتی بزرگ (صادراتی)

از آسیاب صنعتی بزرگ در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *