خانه / آسیاب خوراک دام طیور آبزیان / قیمت دستگاه آسیاب آرد و عوامل موثر بر آن
قیمت دستگاه آسیاب آرد

قیمت دستگاه آسیاب آرد و عوامل موثر بر آن

ما در این مقاله درباره قیمت دستگاه آسیاب آرد اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم. در گذشته برای خرد کردن دانه‌هایی همچون گندم از وسیله‌ای به نام آسیاب استفاده می‌شده است. در گذشته آسیاب‌ها اشکال بسیار ساده‌ای داشتند و برای مثال آسیاب‌ها در ابتدا از دو سنگ تشکیل شده ‌بودند که یک سنگ ثابت و دیگر متحرک بوده است به شکلی که موادی مانند گندم را میان این دو سنگ می‌ریخته‌اند و به وسیله میله‌ای متحرک سنگ بالایی را حرکت داده و باعث آسیاب شدن گندم می‌شده‌اند.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه آسیاب‌های جدید و با کیفیت‌تر تولید شده و به کمک مزرعه‌داران آمده است. با وضعیت فعلی بازار دارای نوسانات بسیاری است و همین امر باعث می‌شود تا نتوان قیمتی دقیق برای آسیاب‌ها ارائه داد و ما در این بخش قصد داریم تا عوامل مؤثر بر قیمت دستگاه آسیاب آرد و همچنین ویژگی آرد کامل را مورد بررسی قرار دهیم.

سرعت

اگر آسیاب ما از سرعت کمی برخوردار باشد مواد مغذی در گندم از بین نمی‌رود و به همین علت برخی از منابع می‌گویند که آردی که بوسیله آسیاب چکشی تولید می‌شود از کیفیت بالاتری برخوردار است و این به علت وجود پروتئین، کاروتن، کربوهیدرات، کلسیم و سایر مواد مغذی است و این درحالیست که با آسیاب‌های دیگر این اتفاق رخ نداده و مواد مغذی در گندم از بین می‌رود. پس یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در قیمت آسیاب گندم و جو سرعت آسیاب است.

نوع آسیاب کردن مواد

یکی دیگر از عواملی که در قیمت دستگاه آسیاب آرد مؤثر است نوع آسیاب کردن مواد است. امروزه در برخی از شرکت‌ها که از آسیاب‌های با کیفیت برخوردار نیستند سعی می‌کنند این کمبود را با اضافه کردن مواد افزدونی و تغییر رنگ آرد از زرد به سفید جبران می‌کنند اما آرد طعم گندم خود را از دست می‌دهد از سویی دیگر آسیاب چکشی به علت چکش زنی یکنواخت ساختار مولکولی آرد را تغییر نمی‌دهد و در واقع آرد طعم گندم را در خود حفظ می‌کند و این فاکتوری بسیار مهم است. برای مثال پاستاها یا ماکارونی‌هایی که با آرد کامل و طبیعی تهیه شده علاوه بر طعم و مزه بهتر و نرم‌تر بودن از ارزش غذایی بالاتری نیز برخوردارند.

در این میان قصد داریم تا ویژگی‌های آرد کامل و طبیعی را بررسی کنیم تا بتوانید آن را از مواد افزودنی بهتر تشخیص دهید.

رنگ آرد کامل زرد مایل به سفید است در حالیکه در آردهای غیرطبیعی رنگ آرد کامل سفید است. طعم آن بسیار خوشمزه‌تر و سنتی‌تر از سایر آردهاست و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن رعایت شدن فرآیند درجه‌بندی در آن‌هاست.

دما در آسیاب

اما یکی دیگر از عوامل مؤثر در قیمت دستگاه آسیاب دمای دستگاه است زیرا اگر دستگاه‌ها از دمای بالایی برخوردار باشد مواد مغذی در گندم از بین رفته و خاصیت خود را از دست می‌دهند و اگر دما کم باشد مواد به خوبی خرد نشده. این ویژگی مهم در آسیاب‌های چکشی رعایت شده است و دما بالا نمی‌رود و همین امر باعث می‌شود تا تمام بافت مغذی گندم حفظ شود و نان یا آرد مرغوب‌تری تهیه و تولید کرد.

تأثیر بر کیفیت گندم

اگر تمام راه‌ها برای شناسایی آرد کامل و مرغوب از آرد غیرطبیعی جواب نداد این راه قطعی است. آردی که با آسیاب با کیفیت تولید شده از کشسانی بالاتری برخوردار است. در نتیجه یکی دیگر از عوامل مؤثر در قیمت دستگاه آسیاب آرد، محصول نهایی تولید شده است زیرا ممکن است شما هزینه زیادی برای خرید دستگاه خرج کنید اما در نهایت محصول تولید شده مورد قبول نباشد.

ظرفیت مخزن

فاکتوری دیگر که در اینجا به بررسی آن می‌پردازیم و از اهمیت بالایی در قیمت دستگاه آسیاب آرد برخوردار است ظرفیت مخزن دستگاه بوده زیرا اگر دستگاهی که به دنبال تهیه آن هستید ظرفیت بالاتری داشته باشد شما می‌توانید در مدت زمان یکسان مقدار گندم آسیاب شدۀ بیشتری تولید کنید. آسیاب‌ها دارای ظرفیتی متغیر بین 1 الی 10 تن می‌باشند و با تناسب ظرفیت آن قیمت آنها نیز افزایش می‌یابد.

نوع چکش یا خردکن

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره شد مواد نهایی باید بهترین کیفیت را داشته باشند و نباید مواد مغذی درون محصول از بین رود به همین جهت شکلی که مواد را خرد می‌کنیم بسیار مهم است؛ مواد نباید آنقدر خرد شوند که خاصیت خود را از دست دهند نه آنقدر کم خرد شوند که تکه‌های بدست آمده درشت باشند در نتیجه شکل چکش و طریقه خرد کردن مواد یکی دیگر از عوامل مؤثر در قیمت دستگاه آسیاب آرد است که باید به آن توجه داشت. برای نمونه می‌توان به تفاوت آسیاب چکشی و آسیاب گلوله‌ای اشاره کرد. در اسیاب گلوله‌ای مواد بیشتر خرد شده و تا حدودی خواص خود را از دست می‌دهند و این در حالیست که در آسیاب چکشی همه به طور یکنواخت خرد شده و خاصیت خود را از دست نمی‌دهند.

جنس بدنه

اما عاملی دیگر که در قیمت دستگاه آسیاب آرد تاثیرگذار است جنس بدنه دستگاه است. امروزه اکثریت دستگاه‌ها را از فولاد ضدزنگ تهیه می‌کنند که مرغوب‌ترین جنس برای تهیه دستگاه است اما با این حال این دستگاه‌ها نیز در طولانی مدت نیاز به تعمیر یا تعویض دارند.

جمع بندی

همانطور که ملاحظه کردید عوامل زیادی در قیمت دستگاه آسیاب آرد مؤثر است که ما در این بخش سعی کردیم که شما را با تعدادی از مهم‌ترینشان آشنا کنیم. برای مثال عواملی همچون جنس و اندازه توری‌ها، نوع موتور به کار رفته در دستگاه و… نیز در قیمت دستگاه آسیاب آرد تأثیر دارند که در درجه دوم از اهمیت برخوردارند. علاوه بر تمامی عوامل ذکرشده گاهی شرایط اقتصادی جامعه و یا برای مثال نیاز جامعه به غلات در آن زمان به نوبه خود در قیمت دستگاه‌ها تأثیر دارند.

امتیازدهی به این مطلب
امتیاز شما به این مطلب چند است؟

درباره‌ی admin

حتما ببینید

آسیاب صنعتی بزرگ (صادراتی)

از آسیاب صنعتی بزرگ در صنایع بسیار زیادی استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *